Aotearoa

Nieuw Zeeland werd ontdekt door de Maori. Zij noemden het Aotearoa, het land van de lange, witte wolk.

Nieuw Zeeland

Mathilde Hommes en Harry Postma trekken van 1 februari tot 23 maart 2014 door Nieuw Zeeland.  Om familie en vrienden op de hoogte te houden van onze belevenissen maken we dit blog. We wensen ieder veel leesplezier.

We danken Gina en Patrick, Eerde en Fettje en Rieka voor hun enthousiaste tips en raadgevingen.

Happy New Year

hong kong kl (Foto - Hong Kong)

Na een goede vlucht zijn we vanochtend in Hong Kong aangekomen. Het is hier Nieuwjaarsdag! Prima hotel, lekker een paar uurtjes geslapen en daarna een high tea. Het weer is zomers en een strandwandeling gaf de nodige beweging en ontspanning.

Goede reis gehad

We zijn gister aangekomen in Christchurch. En met de bus naar een motel gegaan. Toen we daaraan kwamen sloeg de jetlag bij Mathilde toe. We zijn vroeg gaan slapen na nog wat boodschappen gedaan te hebben. Lekker geslapen. Vanmorgen zijn we naar de camperverhuur locatie gegaan. Camper opgehaald en naar Akaroa gereden. Daar zijn we nu op de camping. Vanavond veel tijd besteed aan het op orde brengen van onze mobiele internet verbindingen. Het valt soms niet mee. Maar is uit eindelijk wel gelukt. Morgen de omgeving verkennen het is hier mooi.

Akaroa

Zeilboot(Foto - Boottocht)

Maandag 3 februari hebben we Akaroa bezocht. Deze plaats is in 1840 door een kleine groep Franse kolonisten gesticht. Bij het verkennen van het plaatsje zagen we in de haven een historische zeilboot liggen. Deze maakt boottochten en spontaan besloten we aan boord te gaan. Het was een prachtige dag met een strakblauwe lucht. We zagen little blue pinguïns,  zeldzame dolfijnen, zeehonden en vele soorten vogels. Het was een schitterende tocht. De kapitein verlevendigde het met bijpassende muziek.

Dolfijnen (Foto - Dolfijnen onderweg)

Na de lunch zijn we naar de noordkant van het schiereiland gegaan, Okains Bay. Op aanraden van Rieka, zij had verteld dat er een mooie camping aan de oceaan ligt. Dat klopt.

Okains Bay

Maori beeld(Foto - Maori beeld)

Het belooft 4 februari een schitterende dag te worden, 29°C. We moeten niet teveel in de zon want op de boot zijn er toch enkele lichaamsdelen verbrand. Vlak voor de openingstijd komen we aan bij het Maori en Colonial Museum in Okains Bay. We bekijken alvast de Maori boten die in de rivier liggen. Over 2 dagen wordt Waitangi Day gevierd. Zijn we te vroeg? Als de museum mevrouw verteld dat er dan 2 à 3 duizend mensen worden verwacht denken we dat we niet te vroeg zijn. In onze gedachten zien we de feestvierders de smalle bergweg over komen en daar zitten we liever niet tussen met de camper. Het museum is interessant en aandoenlijk. In veel vitrines staan met de hand geschreven briefjes van wat het is. De huisjes staan bomvol met antiek en curiosa. We zien veel over de geschiedenis en de gebruiken van de Maori''s, je krijgt daardoor een idee van hoe het moet zijn geweest.

Later op de dag verlaten we Banks Peninsula, zoals het schiereiland heet, dat is ontstaan door een groot aantal vulkaanuitbarstingen. Via Christchurch gaan we richting zuiden. Vroeg in de avond komen we aan in Fairlie.